Δεν φτάνει να κάνεις καλά τη δουλειά σου. Πρέπει και να μπορείς να συνεργάζεσαι.

Στη δουλειά μας, μας προσλαμβάνουν για τις ικανότητές μας. Αλλά μένουμε — ή φεύγουμε — λόγω του τρόπου που σχετιζόμαστε. Μπορεί να είσαι εξαιρετικός στη δουλειά σου. Να παραδίδεις πάντα στην ώρα σου. Να είσαι ακριβής, μεθοδικός, αποτελεσματικός. Αλλά αν δεν ξέρεις να συνεργάζεσαι, αν δυσκολεύεσαι να επικοινωνήσεις ή να σταθείς με σεβασμό στον άλλον, κάποια στιγμή το επαγγελματικό περιβάλλον θα σε αποβάλει. Όχι επειδή «δεν ήσουν καλός» — αλλά επειδή δεν άντεχε άλλο να συνεργάζεται μαζί σου.

Οι κοινωνικές δεξιότητες στον χώρο της εργασίας δεν είναι «κάτι επιπλέον». Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο λειτουργεί όλη η ομάδα. Και δυστυχώς, είναι κάτι που δεν μας το έμαθαν ποτέ στο σχολείο, στις σπουδές ή στα σεμινάρια. Το μαθαίνουμε μόνο όταν τα πράγματα αρχίσουν να δυσκολεύουν. Όταν κουραστούμε. Όταν απομακρυνθούμε. Ή όταν κάτι σπάσει.

📌 Ποια είναι τα βασικά στοιχεία των κοινωνικών δεξιοτήτων στην εργασία;

  1. Η ικανότητα να ακούς — όχι για να απαντήσεις, αλλά για να καταλάβεις.

Στη δουλειά, πολλοί «ακούν» απλώς για να απαντήσουν γρήγορα ή να υπερασπιστούν τον εαυτό τους. Όμως ο συνάδελφος, ο συνεργάτης, ο προϊστάμενος — έχει ανάγκη να νιώσει ότι τον καταλαβαίνεις, όχι ότι του αποδεικνύεις πως έχει άδικο.

  1. Ο τρόπος που διαχειρίζεσαι τη διαφωνία.

Δεν είναι πρόβλημα να διαφωνείς. Είναι πρόβλημα το πώς διαφωνείς. Αν επιτίθεσαι, ειρωνεύεσαι ή αποσύρεσαι, δημιουργείς φόβο ή παθητικότητα. Αντίθετα, αν έχεις μάθει να εκφράζεις τη γνώμη σου με καθαρότητα και σεβασμό, ακόμα και μια διαφωνία μπορεί να γίνει χώρος εξέλιξης.

  1. Η στάση σου απέναντι στο «λάθος» των άλλων.

Όταν κάποιος κάνει λάθος, έχει δύο επιλογές μπροστά του: να μάθει ή να κλειστεί.
Η στάση των γύρω του κάνει τη διαφορά. Αν αντί να επιτεθείς πεις:
«Οκέι, έγινε, πάμε να το λύσουμε» — τότε καλλιεργείς ένα κλίμα όπου οι άνθρωποι μπορούν να δοκιμάσουν, να δημιουργήσουν, να ρισκάρουν.

💼 Γιατί είναι τόσο σημαντικές οι κοινωνικές δεξιότητες στον χώρο εργασίας;

Γιατί στη δουλειά δεν ζούμε μόνο με αρμοδιότητες — ζούμε με ανθρώπους.
Δεν δουλεύουμε μόνο με projects — δουλεύουμε με διαθέσεις, με χαρακτήρες, με τα τραύματα και τις ευαισθησίες των άλλων.

Οι κοινωνικές δεξιότητες:

  • χτίζουν εμπιστοσύνη
  • μειώνουν την ένταση
  • βελτιώνουν την αποτελεσματικότητα
  • και κυρίως: μας κάνουν ανθρώπινους σε ένα σύστημα που μας θέλει μόνο παραγωγικούς.

 

🔄 Και πώς καλλιεργούνται στην πράξη;

📍 Με αυτοπαρατήρηση. 

Πώς αντιδράς όταν κάποιος σου κάνει παρατήρηση; Τι κάνεις όταν δεν συμφωνείς με έναν συνάδελφο; Τι νιώθεις όταν σου ζητούν κάτι τελευταία στιγμή; Η καλλιέργεια ξεκινά από την επίγνωση: «Αυτό που κάνω τώρα — ενισχύει ή βλάπτει τη σχέση;»

📍 Με μικρές, συνειδητές αλλαγές.

– Αντί να πεις «αυτό δεν γίνεται», δοκίμασε: «Να σου πω πού δυσκολεύομαι;»
– Αντί να αγνοήσεις την προσπάθεια κάποιου, πες: «Καλή δουλειά — φάνηκε ότι έβαλες κόπο».
– Αντί να πάρεις τα εύσημα μόνος, πες: «Ήταν αποτέλεσμα ομάδας».

📍 Με διάθεση εξέλιξης. 

Οι κοινωνικές δεξιότητες είναι σαν τους μυς. Θέλουν εξάσκηση. Και κάθε δυσκολία στη δουλειά, δεν είναι τιμωρία — είναι ευκαιρία να χτίσεις χαρακτήρα.

🙋‍♂️ Μια τελευταία σκέψη:

Στον εργασιακό χώρο δεν αρκεί να είσαι ικανός.

Πρέπει να είσαι και συμβατός με τη συνύπαρξη.

Όχι τέλειος. Όχι πάντα ευχάριστος. Αλλά ευγενής, καθαρός, παρών.

Ένας άνθρωπος που φέρνει στο τραπέζι όχι μόνο τις γνώσεις του, αλλά και τη σχέση του με τον εαυτό του.

Γιατί τελικά, η καλύτερη επαγγελματική κάρτα, είναι η στάση σου.

 

🎯 Θέλεις να Μάθεις Περισσότερα;

Αν ναι, μπορείς να ακούσεις τη βραδινή ραδιοφωνική εκπομπή (20-05-2025), “Μιλάμε για Σένα”, στις 20:00, από το neo 103,3 fm, με τίτλο “📝 Καλλιέργεια των κοινωνικών δεξιοτήτων στον εργασιακό χώρο” ή να επισκεφθείς το αρχείο ραδιοφωνικών εκπομπών στο www.delikostas.gr (αναζητήστε την 111η εκπομπή)

📩 Αν θέλεις να μου γράψεις τις δικές σου εμπειρίες με αυτό το θέμα,
στείλε μου μήνυμα στο [email protected]

 Γιώργος Δεληκώστας, Mentor/L&B Coach

 

Share this: